lunes, 6 de agosto de 2007

PROBLEMAS DE APRENDIZAJE Y LENGUAJE EN NIÑOS EPILÉPTICOS



II CONGRESO INTERNACIONAL DE NEUROPSICOLOGÍA EN INTERNET

PROBLEMAS DE APRENDIZAJE Y LENGUAJE EN NIÑOS EPILÉPTICOS
LEARNING AND LANGUAGE (SPEECH) DISORDERS IN CHILDREN WITH EPILEPSY


F. MULAS (A,B) , S. HERNÁNDEZ (B), C.M. ETCHEPAREBORDA (C)
(a) Servicio de Neuropediatría Hospital Universitario La Fe
(b) Instituto Valenciano de Neurología Pediátrica (INVANEP)
(c) Centro de Neurodesarrollo Interdisciplinar (RED CENIT)

Abstract
The association of neuropsicológicas alterations to the epilepsy in the childhood is widely known. His origin it is necessary to look for it in the fisiopatología of the epilepsy as neurological disease and in the bases of the adaptive cerebral plasticity. The existence of electrical unloadings, in absence or presence of clinical crises, is related directly to atencionales problems, of memory, limitation in the ling5uísticas, visuoespaciales and executive capacities, determining learning difficulties. The early age of beginning of the epilepsy, the secondary etiología, the refractariedad to the treatment that conditions the necessity of politerapia and the negative experience of the disease, influences in the association of neuropsicológicas alterations. The type of epilepsy determines the affectation of more specific functions, for that reason the memory is affected more in the partial epilepsies of temporary lobe and the attention in the generalized epilepsies. The epilépticos children present/display upheavals of the recent memory, atencional deficit and psicomotora slowness, that determine learning problems. These problems worsen when they associate difficulties with the language and the lectoescritura, that happen in temporary partial epilepsies or epilepsies with injuries in left hemisphere happened of delayed form. The early injuries can determine a hemisférica transference of the function of the language. In the neuropsicológica exploration of the epiléptico boy, we must include specific explorations of cerebral functions and specific functions hemisphere. A series of epilépticos children is analyzed, describing the incidence of problems of learning and of lenguaje.


Resumen
Es ampliamente conocida la asociación de alteraciones neuropsicológicas a la epilepsia en la infancia. Su origen hay que buscarlo en la fisiopatología de la epilepsia como enfermedad neurológica y en las bases de la plasticidad cerebral adaptativa. La existencia de descargas eléctricas, en ausencia o presencia de crisis clínicas, está relacionada directamente con problemas atencionales, de memoria, limitación en las capacidades lingüísticas, visuoespaciales y ejecutivas, determinando dificultades de aprendizaje. La edad temprana de comienzo de la epilepsia, la etiología secundaria, la refractariedad al tratamiento que condiciona la necesidad de politerapia y la vivencia negativa de la enfermedad, influyen en la asociación de alteraciones neuropsicológicas. El tipo de epilepsia determina la afectación de funciones más específicas, por ello la memoria se afecta más en las epilepsias parciales de lóbulo temporal y la atención en las epilepsias generalizadas. Los niños epilépticos presentan trastornos de la memoria reciente, déficit atencional y lentitud psicomotora, que determinan problemas de aprendizaje. Estos problemas se agravan cuando asocian dificultades con el lenguaje y la lectoescritura, que ocurren en epilepsias parciales temporales o epilepsias con lesiones en hemisferio izquierdo ocurridas de forma tardía. Las lesiones tempranas pueden determinar una trasferencia hemisférica de la función del lenguaje. En la exploración neuropsicológica del niño epiléptico, debemos incluir exploraciones específicas de funciones cerebrales y funciones hemisferio específicas.

http://www.serviciodc.com/congreso/congress/confer/Mulas.html

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